Bloggen Teamgym2010

Teamgym2010 är en blogg som handlar om styrketräning, träningsprogram, kosttillskott och tips om hur du får ut det mesta av den tid du lägger ner i gymmet. För mig är gymträning en livsstil. Jag har tränat under många är och älskar att utmana mig själv. När jag själv var nybörjare gjorde jag en hel del misstag, och det såg ungefär ut som på filmen i klippet. :-) Mitt absolut största misstag var att inte ta till mig av andras kunskaper och resultaten kom inte så snabbt som jag hade hoppats. Här erbjuder jag dig en chans att gymma rätt från dag ett.

Börja med grunderna

30 jan 2016

Det allra viktigaste är att inte slarva med grunderna, att bygga upp kroppen med styrketräning och forma den som du vill ha den är ett långsiktigt projekt. Förvänta dig inte att det ska gå på några veckor att bygga din drömkropp, utan gör som mig och förvandla din träning till ett naturligt inslag i vardagen. Vi på teamgym2010.se menar att på gymmet är du en nybörjare åtminstone det första halvåret. Du börjar med att lära dig grunderna sedan fortsätter du att utveckla dig, om du verkligen ska lyckas måste du också tänka på vad du äter. På denna blogg kommer det finnas många tips om kost och kosttillskott. Hittade tråden här med några bra tips på övningar osv. som var intressant.

Ny på gymmet?

20 jan 2016

Det är aldrig fel att börja träna oavsett ålder, vår kropp är gjord för att röra på sig och musklerna är till för att användas. Jag har själv hört flera bekanta komma med nyårslöften om att de ska köpa gymkort, gå ner 10 kg i vikt och fixa en grym strandkropp till semestern. Ofta rinner detta ut i sanden. Problemet för många nybörjare är inte motivationen eller att det kostar pengar, utan vi har sett flera exempel på att den som är ny på gymmet men går ut stenhårt oftast tar ut sig och tröttnar. Kör inte för tungt i början! 

Som nybörjare ska du inte använda maskiner som de gamla gymrävarna och lasta på massvis av vikter. Lägg hellre fokus på utförandet om du vill undvika att få ont eller bränna ut dig själv, hemligheten är som sagt att inte förhasta sig på gymmet. Gör alla övningar korrekt och om du är osäker ta hjälp av personal eller en annan gymbesökare. Skulle du få besvär med exempelvis ledmuskebesvär, muskelbesvär eller enklare idrottskador så kan ni konakta denna Osteopat i Göteborg.

Kör inte alltid samma vikt och antal repetitioner

1 jan 2016

Ett vanligt misstag på gym som görs av både nybörjare och mer erfarna gym är att de låser sig vid något träningsprogram de hittat och gör inga förändringar över tid. Man måste göra förändringar när man blir starkare, annars avtar utvecklingen. Det förklaras bäst med ett exempel. Om du tränar dina biceps med hantlar och kör 12-15 reps är det inte okej om du egentligen skulle klarat 30-40 reps med den aktuella vikten. Då kör du för lätt och måste öka på vikten. Vill du uppnå resultat är det avgörande att successivt öka vikten i intervall på till exempel 3 kg.

Hur ofta ska jag träna på gym?

Träna inte för ofta. Kroppen behöver tid att återhämta sig efter styrketräning. Det måste vara minst en dags full vila mellan varje pass. Personligen kör jag 3 pass i veckan på måndag, onsdag och fredag. Sedan har jag helgen fri och laddar batterierna fullt för nästa träningsvecka.

Varje pass inleds med uppvärmning, slarva aldrig med uppvärmningen. Om man är varm i kläderna minskar risken att skada sig. Själv kör jag uppvärmning i minst 10 minuter, men ibland uppemot 20 minuter. Jag slutar inte förrän jag känner mig varm rakt igenom. Sedan kör jag styrketräning i mellan 45 minuter och 75 minuter. Lägg in korta vilopauser på 60-90 sekunder mellan varje set du gör i gymmet.

Utseendet har blivit viktigare

30 nov 2015

 Gymbranschen är en bransch som bara växer för varje år som går och man tränar som aldrig förr. Idag är den nästan mer ovanligt att inte träna på gym än att träna på gym. Många tränar idag för att få en snyggare kropp och överallt på TV och media ser man hur smala och vältränade alla kändisar är och skapar en kultur där man känner att man måste se bra ut för passa in i samhället.

Frisör Göteborg

www.mazi.se

Detta blir en ständigt press och idag är det tyvärr vanligt att man dopar sig för få resultat snabbare. Tyvärr är de inte lika pålästa om bieffekterna vilket kan skapa men för livet. Man ska alltid träna med sund förnuft inte för mycket och inte heller för tungt. Lyssna på din kropp och träna smart.

Hitta information på internet

31 aug 2015

 

Det finns hur mycket bra information på internet som helst, läs gärna på innan nu börjar träna eller hör med vänner som har tränat mycket. Hitta en träningspass som passar din tidsplan och de resultat du eftersträva. Hitta en bra balans så ni träna länge regelbundet än kort och mycket. Se till att variera gympassen så ni inte blir uttråkade och slutar att träna, träning ska vara kul.

När ni letar efter de gym som passar er bäst så rekommenderar vi att gå till gymmen och testa gymmet först, ofta får man ett träningspass gratis första gången. Tänk igenom vad som är viktigt för dig och vad du vill att gymmet ska erbjuda dig. Är det viktigt att gymmet är några där du bor? Är öppettiderna viktiga? Ska de finnas andra träningsformer än bara gym? Är utrustningen viktig?
Det finns väldigt stora gymkedjor som finns i nästan alla svenska städer som Fitness 24, Nordic Wellness, Friskis och Svettis, Acta och många lokala gym. 

Två andra väldigt viktiga faktorer för ni ska få bra resultat av träningen är mat och sömn.

Ät nyttig mat och sov regelbundet. Det finns mängder av bra information på internet om vad man ska äta eller inte äta. Även massa råd om ni ska gå ner eller vill gå upp i vikt. Det finns även kosttillskott för er som vill få bättre resultat.